بستن قرارداد مزیت‌هایی برای هر دو طرف دارد تنظیم دادخواست اداره کار

بستن قرارداد مزیت‌هایی برای هر دو طرف دارد


قرارداد کار یک نوع سند رسمی کتبی یا گاهی شفاهی است که بین کارگر و کارفرما بسته می‌شود. در این قرارداد، تمامی حقوق، مزایا و تعهدات طرفین قرارداد ذکر می‌شود. تنظیم قرارداد کار باید توسط افراد حرفه‌ای و کسانی که در حوزۀ کار و حقوق ادارۀ کار آشنایی دارند انجام شود تا در انتها، مشکلی برای دو طرف پیش نیاید. برای آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار با ما همراه باشید.

امروزه دیگر بستن قرارداد کاری بین کارگران و کارفرمایان یک امر ضروری است و صاحبان مجموعه‌‌هایی که با کارگران و کارمندان خود قرارداد نمی‌بندند به لحاظ قانونی دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و حتی ممکن است این مسئله کار و شغل آنان را به مخاطره اندازد. مؤسسۀ حقوقی یارا مشاور با سال‌ها تجربه در حوزۀ قوانین کار و با کادری مجرب از وکلا در کنار کارفرمایان عزیز است تا قراردادی حرفه‌ای تنظیم کنند.

آشنایی با نکات مهم تنظیم قرارداد کار و مفاد آن

قرارداد کاری، یک برگه یا سند کاملاً قانونی است که باید توسط کارگر و کارفرما به امضا برسد. این برگۀ قانونی مشخص می‌کند که یک کارگر برای مدت مشخص یا نامشخص برای کارفرما کار خواهد کرد. ممکن است مفاد قراردادهای کاری بسته به نوع کار، نوع قرارداد و مدت‌زمان و حتی مجموعۀ کاری با هم تا حدودی تفاوت داشته باشند. با این‌ حال، برخی از موارد به‌طور صریح و مشخص باید در تمامی قراردادهای کاری ذکر شوند.

از جمله موارد مهم و اصلی در متن قرارداد پرسنلی، مدت‌زمان قرارداد، نوع قرارداد (اعم از دائم، پاره‌وقت، تمام‌وقت، کارآموزی و…) مبلغ مورد توافق برای حقوق پرسنل، تعهدات مربوط به بیمۀ اجباری یا اختیاری و همچنین سمت پرسنل مورد قرارداد است.

در هنگام تنظیم قرارداد استخدام می‌توان به موارد جزئی‌تر مانند تعهدات، ساعات کاری کارگر، مرخصی‌ها، افزایش حقوق، سفرهای کاری، قوانین کاری، مواردی که قرارداد را فسخ می‌کند و مواردی ازاین‌دست هم اشاره کرد. هرچه یک قرارداد کامل‌تر و جامع‌تر تهیه شود و در آن به موارد ریزتر اشاره شود، از احتمال هرگونه سوءتفاهم و ایجاد مشکلات کارگری-کارفرمایی جلوگیری می‌کند.

قرارداد کاری یک سند قابل‌استناد قانونی است آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
قرارداد کاری یک سند قابل‌استناد قانونی است

بندهای مهم در نوشتن قرارداد

کسانی که قراردادهای کاری و دیگر قراردادها را نگارش می‌کنند، باید به‌خوبی بدانند که در آن چه نکات و بندهایی باید آورده شود. در حقیقت قبل از اینکه مفاد و تعهدات را ذکر کنید باید به موارد و نکات مهمی توجه کنید. در ادامه این بندها را ذکر کرده‌ایم:

  • عنوان قرارداد: اگر چه بحث ما در اینجا تنها قراردادهای کاری است، اما در ابتدای آن حتماً باید ذکر شود که این یک قرارداد استخدامی است. قرارداد استخدام، عنوان اصلی این سند است و ماهیت آن را به‌طورکلی مشخص می‌کند و باید در بالای برگه درج شود
  • طرفین قرارداد: هر قراردادی بین دو یا چند شخص منعقد می‌شود و هیچ قراردادی نیست که تنها یک طرف درگیر داشته باشد. در قرارداد کاری هم، وضع بر همین منوال است. طرفین این قرارداد کارگر و کارفرما هستند و باید اطلاعات دو طرف به شکل جامع و کامل داخل قرارداد بیاید.
  • استثنائات و تبصره‌ها: ممکن است نیاز باشد بندی تحت عنوان تبصره در تنظیم قرارداد کار در نظر گرفته شود. این استثنائات می‌تواند برخی موارد ذکرشده را طبق قانون، نقض کند. به‌عنوان ‌مثال، اگر کارگر از تعهدات خود سرپیچی کند، کارفرما می‌تواند قبل از پایان قرارداد، آن را یک‌طرفه فسخ کند و موارد مشابه آن. البته این موارد باید بر اساس قوانین حقوقی و کاری درج شود و کسی نمی‌تواند به‌دلخواه تبصره‌ای به قرارداد اضافه کند.

برای بالا بردن سطح معلومات خود این مقاله را هم بخوانید: دلایل اصلی مشورت با یک وکیل کار

در قرارداد باید عنوان و موضوع آن حتماً درج شود آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
در قرارداد باید عنوان و موضوع آن حتماً درج شود

 

آشنایی با موارد تنظیم انواع قرارداد کاری

معمولاً تنظیم قرارداد کاری بر مبنای مدت‌زمان قرارداد انجام می‌شود. البته قراردادها را می‌توان بر مبنای دیگری هم دسته‌بندی کرد، مثلاً بر مبنای شکل روابط کاری بین کارگر و کارفرما مثل قرارداد پیمانکاری، درصدی و کارآموزی. در ادامه، دربارۀ انواع قراردادهای کاری و شکل آن‌ها و آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قرارداد کار دائم

همان‌طور که مشخص است، قرارداد دائم برای مدت‌زمانی معین منعقد نمی‌شود. به‌عبارت‌ دیگر، فرد در این نوع قرارداد، نیروی دائمی یک مؤسسه یا شرکت به‌ حساب می‌آید و از مزایای قانون کار و خدمات اجتماعی به شکل دائم برخوردار می‌شود. در این نوع قرارداد فرد باید طبق ساعات تعیین‌شده از طرف وزارت کار، سر کار حاضر شود. در این قرارداد، فرد از تمامی مزایا و حقوق طبق قانون کار برخوردار می‌شود.

تنظیم قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت به قراردادی گفته می‌شود که برای یک دورۀ معین بسته می‌شود. مدت‌زمان قراردادهای موقت با هم متفاوت است و ممکن است از چند ماه تا چند سال مدت داشته باشند. قرارداد موقت معمولاً توسط شرکت‌های خصوصی بسته می‌شوند. پس از پایان مدت قرارداد، کارفرما هیچ تعهدی نسبت به کارگر و استخدام او ندارد، زیرا در قرارداد ذکر شده که کارگر برای دورۀ معینی برای مجموعه کار می‌کند.

البته در بسیاری مجموعه‌ها و در صورت رضایت کارفرما، قراردادهای موقت قبل از پایان دوره، امکان تمدید مجدد دارند. حقوق و مزایای کارگرانی که تحت این قرارداد قرار می‌گیرند هم باید به شکل کامل و طبق قوانین وزارت کار پرداخت شود و تنها تفاوت آن‌ها با کارگران دائمی مدت‌زمان قرارداد کاری است.

قراردادها از لحاظ زمانی دو نوع هستند آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
قراردادها از لحاظ زمانی دو نوع هستند

تنظیم قرارداد کار پاره‌وقت

این نوع قرارداد هم در حقیقت نوعی قرارداد موقت با یک سری تفاوت‌ها است. کسانی که در قرارداد پاره‌وقت قرار دارند، تنها ساعات یا روزهای مشخصی را برای مجموعه کار می‌کنند. این افراد مانند نیروی دائمی نیستند که باید طبق ساعات موظفی و مشخص‌شده در قوانین کار کنند. به علاوه، ساعات کاری آن‌ها منعطف و کوتاه‌تر از افراد دائمی است. کسانی که به شکل پاره‌وقت کار می‌کنند، مطابق با ساعات کارکرد خود حقوق می‌گیرند. ممکن است حقوق آن‌ها به شکل ساعتی یا ثابت ماهیانه محاسبه شود و ممکن است از لحاظ پرداخت بیمه هم نسبت به افراد دائم تفاوت‌هایی داشته باشند.

تنظیم قرارداد کارآموزی

در این قسمت از آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار به این مساله میپردازیم، یکی دیگر از قراردادهای کاری که زیاد به آن پرداخته نشده است، قرارداد کارآموزی است. طبق این قرارداد، فردی برای مدت معینی در یک مجموعه به شکل کارآموز استخدام می‌شود. در طول دورۀ کارآموزی، فرد علاوه بر یادگیری کار و دانش و علمِ کاری، برای مجموعه کار هم می‌کند. قراردادهای کارآموزی تفاوت‌هایی با قراردادهای کاری معمول دارند.

از جمله تفاوت‌های این قرارداد می‌توان به این موارد اشاره کرد: در این قرارداد اغلب حقوق و مزایای فرد کمتر از کارمندان معمولی است. در این قرارداد مؤسسه یا شرکت تعهدی در قبال استخدام فرد کارآموز پس از دوره ندارد، مگر اینکه در قرارداد ذکر شده باشد. البته در تنظیم قرارداد کار کارآموزی باید توجه کرد که کارآموزها هم باید طبق قوانین ادارۀ کار از مزایای مرخصی و بیمه برخوردار شوند، اما بسته به ساعات کاری فرد این موارد می‌تواند متغیر باشد.

قرارداد کارآموزی با قراردادهای معمول کمی متفاوت است آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
قرارداد کارآموزی با قراردادهای معمول کمی متفاوت است

تنظیم قرارداد کار چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، قرارداد کاری یک سند بسیار مهم و حیاتی است که قبل از شروع کار یک کارمند، باید حتماً به امضای کارگر و کارفرما برسد. بهتر است قرارداد به شکل کتبی بسته شود تا تمامی موارد ذکرشده و تعهدات، به شکل مکتوب وجود داشته باشد و قابل ‌پیگیری باشد. در ادامه، چند مورد از مزیت‌های تنظیم قرارداد کار را به شما خواهیم گفت.

  1. با انعقاد قرارداد کاری تمامی تعهدات کارگر به شکل واضح و مکتوب ثبت می‌شود و دیگر کارگر نمی‌تواند وظایف محوله را نادیده بگیرد، زیرا نسبت به آن‌ها تعهد داده است.
  2. تنظیم قرارداد وجهۀ قانونی به کار می‌بخشد و اگر در حین کار بین کارگر و کارفرما مشکلی ایجاد شود، می‌توان مسائل را به شکل قانونی حل کرد.
  3. با بستن قرارداد، هر دو طرف خیالشان راحت است که یک سند معتبر و قانونی دارند و کسی از تعهدات خود (با بهانۀ نداشتن هیچ سند رسمی) طفره نمی‌رود.
  4. قرارداد کاری همچنین کارفرما را در مقابل مراجع قانونی و حقوقی محافظت می‌کند، زیرا کارفرمایانی که قرارداد مکتوب با کارگران خود ندارند، تحت هر شرایطی در مراجع حقوقی محکوم می‌شوند، حتی اگر مشکل از سمت کارگر باشد.
  5. با قرارداد کاری می‌توان کارگر را برای مدت‌زمان معینی به کار گماشت و اگر به هر دلیلی امکان همکاری نباشد، کارفرما می‌تواند پس از اتمام قرارداد کاری با کارگر قطع همکاری و کارگر بهتری را استخدام کند (به جز قراردادهای رسمی و دائمی).
بستن قرارداد مزیت‌هایی برای هر دو طرف دارد آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
بستن قرارداد مزیت‌هایی برای هر دو طرف دارد

چه کسی قرارداد کار را تنظیم می‌کند؟

در اداره مقاله آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار باید بگوییم قرارداد کاری تنها یک برگه برای تعیین تعهدات کارگر و کارفرما نیست، بلکه مفاد داخل این برگۀ کتبی همگی باید بر مبنای مفاد و تبصره‌های حقوقی کشور انجام شود. هیچ فرد معمولی یا کسی که به‌طور کامل با قوانین رسمی و حقوقی ادارۀ کار آشنایی ندارد، نمی‌تواند برای خود یک قرارداد تنظیم کند، زیرا این کار اصلاً شکل قانونی ندارد و می‌تواند حاوی اشتباهات زیادی هم باشد.

قرارداد کار باید توسط افراد مطلع و مسلط به قوانین ادارۀ کار و روابط کارگری و کارفرمایی انجام شود. وکلای حقوقی و مشاوران حقوقی بهترین و مناسب‌ترین افراد هستند که می‌توانند با توجه ‌به شرایط کاری شما و نوع قراردادی که انتظار دارید، شما را راهنمایی کنند.

اگر قصد دارید برای استخدام پرسنل خود قرارداد کاری تنظیم کنید، قبل از شروع استخدام با یک وکیل مجرب در حوزۀ حقوق ادارۀ کار مشورت و با کمک او یک قرارداد کاملاً قانونی و موجه را تنظیم کنید. مؤسسۀ حقوقی یارا مشاور، یکی از مؤسساتی است که با تعداد زیادی وکلای مجرب که به شکل تخصصی در حوزۀ روابط کار فعالیت می‌کنند می‌تواند در این مسیر، شما را راهنمایی کند.

برای تنظیم قرارداد کار باید از وکلا کمک بگیرید آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
برای تنظیم قرارداد کار باید از وکلا کمک بگیرید

مراحل تنظیم قرارداد کاری

برای انعقاد قرارداد کار در درجۀ اول باید یک مرکز حقوقی معتبر را که با تنظیم قرارداد کار و قوانین و تبصره‌های آن آشنایی دارد پیدا کنید. هرچه مؤسسۀ موردنظر از لحاظ حقوق کار، دانش بالاتر و تجربۀ بیشتری داشته باشد بهتر می‌تواند به شما در انعقاد یک قرارداد بی‌نقص کمک کند.

مرحلۀ دوم، تماس با مؤسسۀ مربوطه و انتخاب وکیل موردنظر برای بستن قرارداد است. شما می‌توانید نوع قرارداد موردنظر و مفاد و بندهایی را که می‌خواهید داخل آن باشد به وکیل بدهید تا برای شما قرارداد را تنظیم کند. همچنین شما می‌توانید، خودتان هم با راهنمایی و کمک وکیل قرارداد را تنظیم کنید. قبل از انجام کار، وکیل هزینه‌های لازم را به شما اعلام می‌کند و پس از پرداخت هزینه‌ها، قرارداد را برای شما تنظیم می‌کند.

آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار

تنظیم قرارداد کاری یک فرآیند حیاتی در ارتباطات کاری است که باید با دقت و دقت انجام شود. این فرآیند ممکن است در هر سازمان یا شرکت متفاوت باشد، اما مراحل عمومی تنظیم قرارداد کاری عبارتند از:

  1. تعریف شرایط: این مرحله شامل تعیین شرایط اساسی قرارداد می‌شود، از جمله موقعیت شغلی، وظایف، حقوق و مزایا، ساعات کاری، و تاریخ شروع کار.
  2. مذاکره: در این مرحله، کارفرما و کارمند (یا نماینده‌هایشان) با یکدیگر مذاکره می‌کنند تا به توافقی در مورد شرایط قرارداد برسند. این شامل مذاکرات در مورد حقوق، مزایا، شرایط کاری و دیگر جنبه‌های مربوطه است.
  3. تهیه قرارداد: پس از رسیدن به توافق نهایی، یک قرارداد کاری تهیه می‌شود که شامل تمامی شرایط و جزئیات مورد توافق قرار گرفته است.
  4. بررسی حقوقی: در برخی موارد، قرارداد کاری نیازمند بررسی حقوقی توسط وکیل یا مشاور حقوقی است تا اطمینان حاصل شود که همه شرایط قانونی و مناسب هستند.
  5. امضای قرارداد: پس از تایید قرارداد توسط هر دو طرف، آنها قرارداد را امضا می‌کنند و به عنوان یک معامله رسمی در نظر گرفته می‌شود.
  6. اجرای قرارداد: پس از امضای قرارداد، هر دو طرف ملزم به رعایت شرایط و تعهدات موجود در قرارداد هستند. این شامل ارائه خدمات، پرداخت حقوق و مزایا، و رفتار مطابق با شرایط قراردادی است.
  7. پایان قرارداد: زمانی که قرارداد به پایان می‌رسد، طرفین باید شرایط خاتمه را رعایت کرده و مراحل مربوطه برای خاتمه قرارداد را طی کنند، از جمله اطلاع رسانی به موقع در مورد خاتمه قرارداد و رسیدگی به هرگونه موضوعات مرتبط با خاتمه آن.
برای نوشتن قرارداد با یک مؤسسۀ حقوقی معتبر تماس بگیرید آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
برای نوشتن قرارداد با یک مؤسسۀ حقوقی معتبر تماس بگیرید

هزینۀ تنظیم قراردادهای کاری

یکی از عواملی که بر هزینه تنظیم قرارداد کار تأثیر می‌گذارد، هزینه‌های متفاوت وکلا و مؤسسات مختلف است. برخی از مؤسسات، بدون هیچ دلیل خاصی هزینه‌های بیشتری برای خدمات خود در نظر می‌گیرند. البته گاهی وکلا و مؤسسات به جهت تخصص بالا و تجربۀ بیشتر هزینه‌های بالاتری نسبت به مؤسسات بی‌تجربه و کم‌تجربه دارند.

برای بررسی هزینه‌ها و اینکه هزینۀ اعلامی به شما واقعی است یا خیر، ابتدا به تجربه و تخصص مجموعه توجه کنید و در نهایت بهتر است هزینه را با چند مؤسسۀ معتبر و قابل‌اعتماد مقایسه کنید. علاوه بر این ممکن است، نوع قرارداد کاری و پیچیدگی‌های تنظیم آن هم در مبلغ نهایی تأثیرگذار باشد.

با همۀ این اوصاف به جهت اینکه تنظیم قرارداد بسیار مهم است، هرگز آن را به‌خاطر پرداخت ‌نکردن هزینه‌ها پشت‌گوش نیندازید یا برای صرف هزینۀ کمتر آن را به افراد نابلد و بی‌تجربه نسپارید، زیرا ممکن است زمانی که حتی تصور آن را نمی‌کنید، اشتباهات و قوانین نادرست موجود در قرارداد، هزینه‌های گزاف‌تری را بر دوش شما بگذارد.

تنظیم قرارداد با مؤسسۀ اداری، حقوقی یارا مشاور

مؤسسۀ اداری و حقوقی یارا مشاور با تخصص در منابع انسانی و قوانین کار به کارفرمایان، کارمندان و کارگران کمک می‌کند تا مشکلات قانونی خود را حل کنند. این مؤسسۀ حقوقی، با تیمی از وکلای حرفه‌ای و متخصص در حقوق کار و تأمین اجتماعی، خدماتی از جمله تنظیم قرارداد کار، مشاورۀ حقوقی ادارۀ کار، دفاع در ادارۀ کار، تنظیم شکایت از کارفرما، محاسبۀ عیدی و پاداش، ثبت دادخواست در سامانۀ ادارۀ کار و مشاورۀ بیمۀ بیکاری را ارائه می‌دهد. یارا مشاور با سال‌ها سابقه و تخصص، به‌عنوان یک مرجع قابل‌اعتماد در امور حقوقی و مشاوره حرفه‌ای معرفی می‌شود.

یارا مشاور یک مؤسسۀ معتبر برای تنظیم قرارداد کار است آشنایی با نکات مهم پیرامون تنظیم قرارداد کار
یارا مشاور یک مؤسسۀ معتبر برای تنظیم قرارداد کار است

کلام پایانی

قرارداد استخدام، یکی از اسناد مهم هنگام استخدام پرسنل است که باید توسط کارفرما منعقد شود و به امضای هر دو طرف قرارداد یعنی پرسنل و کارفرما برسد. اگر قرارداد کاری منعقد نشود، مشکلات حقوقی و اداری زیادی برای طرفین به وجود می‌آید و هم پرسنل با حقوق قانونی خود آشنا نمی‌شوند و هم کارفرما نمی‌تواند از آن‌ها انتظار انجام تعهدات را داشته باشد.

در این مقاله، اطلاعات لازم را برای تنظیم قرارداد کار به شما دادیم و مؤسسۀ حقوقی اداری یارا مشاور را به‌عنوان یک مرجع معتبر در حوزۀ قوانین کار و تنظیم قراردادهای استخدامی معرفی کردیم. برای استفاده از خدمات این مؤسسه و دریافت شماره تلفن وکیل اداره کار، می‌توانید از طریق همین وب‌سایت اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *