ثبت دادخواست در سامانه اداره کار یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر مورد توجه اکثر کارگران و کارمندان بوده است. سامانه اداره کار یک سامانه هوشمند جهت رسیدگی به دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما بوده که بخش خاصی از آن به ثبت دادخواست اختصاص داده شده است.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست

دلایل مختلفی برای ایجاد مشکل بین کارگر و کارفرما وجود دارند.

برای رسیدگی به این مشکلات، سامانه اداره کار شرایطی را فراهم کرده است که کارگران بتوانند شکایات خود را از کارفرمایان مربوطه مطرح کنند؛ بنابراین، اگر با کارفرمای خود اختلافات متعددی دارید، باید از این سامانه کمک بگیرید.

دادخواست‌های موجود در سامانه اداره کار به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند و به همین دلیل، باید به شکل کاملاً رسمی نسبت به تکمیل آن‌ها اقدام کرد. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با روند ثبت شکایت در سامانه مذکور آشنا کنیم.

ممکن است بین کارگر و کارفرما اختلافات مختلفی وجود داشته باشند

سامانه اداره کار چه سامانه‌ای است؟

پیش از توضیح مراحل ثبت دادخواست در سامانه اداره کار باید به معرفی این سامانه بپردازیم. به طور کلی می‌توان بیان کرد که سامانه مذکور یک سامانه الکترونیکی جهت ارائه سرویس‌های مختلف به کارگران و کارفرمایان محسوب می‌شود. این سامانه تحت نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند.

کلیه کارفرمایان و کارگرانی که در کشور فعالیت می‌کنند، یک حساب کاربری مجزا در این سامانه دارند. با کمک این حساب کاربری می‌توان روند پیگیری مواردی همچون دادخواست‌های مربوط به شکایت از کارفرما و گزینه‌های مشابه را به خوبی پیگیری کرد. ورود به سامانه کار با کد رهگیری الزامی است.

این سامانه بخش‌های متعددی دارد

فعالیت رسمی این سامانه از سال 1398 آغاز شده و از آن زمان تاکنون همواره به کارگران و کارفرمایان گوناگونی خدمت‌رسانی کرده است. توجه داشته باشید که ثبت دادخواست تنها یکی از سرویس‌های مهم این سامانه به شمار می‌آيد. به عنوان مثال، بحث بیمه بیکاری نیز در همین سامانه دنبال می‌شود.

انواع دادخواست‌های ارائه شده

ثبت دادخواست در سامانه اداره کار به دو صورت انجام می‌شود. در حالت اول، دادخواست مربوطه یک دادخواست «بدوی» است. این به آن معنا است که کارگر یا کارفرما برای نخستین بار در حال ثبت دادخواست خود است. حالت دوم نیز به دادخواست «تجدید نظر» ارتباط دارد.

دادخواست تجدید نظر زمانی ثبت می‌شود که هر یک از طرفین به رأی اعلام شده توسط مراجع ذی‌ربط اعتراض دارند. باید در نظر داشته باشید که هر دوی این موارد باید در سامانه اداره کار ثبت شوند؛ در غیر این صورت، امکان رسیدگی به آن‌ها وجود ندارد.

ثبت درخواست در این سامانه مزایای متعددی دارد

طبیعتاً اگر به عنوان یک کارفرما یا کارگر عادی فعالیت می‌‌کنید، تفاوت بین این دادخواست‌ها را از نظر حقوقی و ساختاری نمی‌دانید. به همین دلیل، بهترین راهکار جهت ارائه دادخواست در هر یک از شرایط، استفاده از دانش مشاوران حقوقی است. شما می‌توانید علاوه بر این مورد برای شرایط دیگری همچون تنظیم قرارداد، دفاع در اداره کار و مشاوره تخصصی علیه مطالبات نیز از مشاوران حقوقی مجموعه یارا مشاور کمک بگیرید. همچنین جهت اطلاع از نحوه اصلاح دادخواست در سامانه جامع روابط کار میتوانید با ما تماس بگیرید. کارفرمایان عزیز برای اینکه در امور کارگر و کارفرما مشکلی ایجاد نشود، میتوانید با یک فرم تنظیم قرارداد استخدام بین کارگر و کارفرما توسط وکیل اداره کار، از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

برای ثبت دادخواست به چه مدارکی نیاز داریم؟

ثبت دادخواست در سامانه اداره کار نیازمند ارائه برخی مدارک مشخص است که باید به آن‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. این مدارک باید به صورت اختصاصی در اختیار سامانه اداره کار قرار بگیرند تا بتوان روند دادخواست را بر اساس مشخصات هویتی نیز پیگیری کرد. اطلاعات شما در سامانه شکایت از کارفرما اداره کار به صورت مستمر بروز رسانی می‌شوند.

کارگران و اشخاص حقیقی باید مدارکی همچون کارت ملی و همچنین کارت پایان خدمات خود را به همراه داشته باشند. در صورتی که جزء اتباع خارجی فعال در کشور محسوب می‌شوید، باید برای ثبت دادخواست خود کد فراگیر اتباع را ارائه دهید.

ثبت و تنظیم دادخواست در این سامانه باید با دقت صورت بگیرد

افرادی که به عنوان کارفرمای حقیقی شناخته می‌شوند، باید علاوه بر مدارک مربوط به کارگران و اشخاص حقیقی، مجوز کسب خود و یا پروانه کسب را در اختیار سامانه قرار دهند. این مدرکی برای اثبات فعالیت کارفرما است. برای ثبت دادخواست در سامانه اداره کار توسط کارفرمایان حقوقی به مدارک مهم‌تری همچون کارت ملی مدیر عامل شرکت نیز احتیاج است.

پس از ثبت مدارک مربوطه، یک کد مشخص با کمک پیامک به متقاضی (فرد شاکی) ارسال می‌شود. این کد در واقع همان کد پیگیری است که باید در حفظ و نگهداری آن کوشش کافی را به کار گیرید. بدون داشتن این کد نمی‌توان در مراحل بعدی مجدداً به سامانه مراجعه کرده و روند رسیدگی به پرونده مذکور را دنبال کرد.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست

هزینه مربوط به ثبت دادخواست

ثبت دادخواست در سامانه اداره کار دارای هزینه‌های مشخصی است که باید توسط کارفرمایان و کارگران پرداخت شوند. این هزینه از طریق سامانه دریافت می‌شود و مبلغ آن برای کارفرمایان و کارگران متفاوت خواهد بود. هزینه دریافت شده برای تسریع روند پیگیری پرونده است. کارگران باید مبلغی برابر با پنج هزار تومان و کارفرمایان نیز باید مبلغی برابر با شش هزار تومان را پرداخت کنند.

مراحل مربوط به پس از ثبت دادخواست

بیایید فرض کنیم که مراحل ثبت دادخواست در سامانه اداره کار به پایان رسیده است. پس از این گام، نوبت به ارسال پرونده به مراجع دارای صلاحیت در اداره کار می‌رسد. ماده ۱۵۷ قانون کار به طور کامل مربوط به تعیین مرجع ذی‌صلاح در این زمینه است.

بر اساس همین قانون می‌توان بیان کرد که گام اول جهت سازش بین کارگر و کارفرما،‌ ایجاد سازش به وسیله نمایندگان هر دو طرف در شورای اسلامی است. اگر در همین مرحله سازش خاصی انجام نشود، پرونده به مراجع بالاتر ارسال خواهد شد.

اگر امکان استفاده از شورای اسلامی وجود نداشته باشد، پرونده در اختیار انجمن صنفی کارگران قرار می‌گیرد. حتی اگر این انجمن نیز مورد استفاده قرار نگیرد، نوبت به ارسال پرونده به هیئت تشخیص اختصاصی می‌رسد. این هیئت در اداره کار تشکیل می‌شود و وظیفه دارد تا با بررسی جزئیات کامل پرونده‌، بین کارفرما و کارگر سازش برقرار کند و آن‌ها را به حقوق مد نظرشان برساند.

مدت زمان رسیدگی به دادخواست چقدر است؟

پرسشی که همواره در رابطه با ثبت دادخواست در سامانه اداره کار مطرح می‌شود، آن است که پس از پایان ثبت دادخواست چقدر طول می‌کشد تا به پرونده مربوطه رسیدگی شود؟ برای این پرسش نمی‌‌‌توان یک بازه زمانی مشخص را تعیین کرد.

باید به یاد داشته باشید که مراحل مربوط به رسیدگی چنین پرونده‌هایی پیچیدگی‌های زیادی دارد. به واقع می‌توان بیان کرد که پرونده شما باید از چندین مرحله متفاوت گذر کند تا به ابتدای روند بررسی برسد. در هر صورت، توصیه می‌‌کنیم که پس از پایان ثبت دادخواست در سامانه مورد نظر کمی صبر پیشه کنید و منتظر باشید تا نتیجه این دادخواست به شما اطلاع داده شود.

این سامانه درخواست‌های کارفرمایان را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد

پس از ارائه نتیجه و معرفی مرجعی که باید به آن مراجعه کنید، سریعاً به دنبال مشاوره با فعالان حقوقی ماهر و با تجربه باشید؛ در غیر این صورت، احتمال شکست در پرونده و ضایع شدن حق شما به شدت افزایش پیدا می‌کند. این همان موضوعی است که متأسفانه بسیاری از افراد به آن دقت نمی‌کنند و به همین دلیل، نمی‌توانند به هدف دلخواه خود برسند.

چرا باید برای این کار از مشاوران حقوقی کمک بگیرید؟

شاید در نگاه اول ثبت دادخواست در سامانه اداره کار امر ساده‌ و بدون‌ دردسری به نظر برسد، اما باید بگوییم که این تصور کاملاً نادرست است. دادخواستی که در این سامانه ثبت خواهد شد، باید به شکل کاملاً حرفه‌ای تکمیل شده باشد؛ در غیر این صورت، یک دادخواست مردود به شمار می‌آید که عملاً امکان پیگیری آن وجود نخواهد داشت.  

متأسفانه در بسیاری از موارد کارگران و کارفرمایان به صورت شخصی اقدام به ثبت دادخواست مورد نظر خود در این سامانه می‌کنند. آشنا نبودن با قوانین و مفاد حقوقی مربوط به این موضوع موجب می‌شود که دادخواست ارائه شده یک دادخواست رسمی به شمار نرود. در واقع، با ثبت دادخواست به صورت شخصی تنها در حال اتلاف وقت و دارایی‌های خود هستید.

این امر در حالی صورت می‌گیرد که با ثبت دادخواست در سامانه اداره کار به کمک مشاوران حقوقی از چنین اتلافی جلوگیری خواهید کرد. مشاوران حقوقی با کلیه مراحل ثبت دادخواست در این سامانه مهم آشنایی کاملی دارند و می‌توانند با دقت و تمرکز کامل تمامی مراحل مربوطه را پشت سر بگذارند.

از این رو، اگر جزء افرادی هستید که قصد دارند روند دادخواست آن‌ها به سرعت و بدون مشکل خاصی ادامه پیدا کند، بهتر است در همان ابتدای امر ثبت دادخواست به مشاوران حقوقی ماهر مراجعه کنید. همکاران ما با سال‌ها تجربه در این زمینه برگ برنده شما هستند. ثبت دادخواست در سامانه اداره کار با کمک ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست

سخن پایانی

سامانه مربوط به ثبت دادخواست اداره کار به اختلافات بین کارگران و کارفرمایان نیز رسیدگی می‌کند. با ثبت دادخواست در این سامانه می‌توانید چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان کارگر حقوق خود را پیگیری کرده و از ضایع شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

ثبت دادخواست در سامانه اداره کار باید با توجه و تمرکز صورت بگیرد. اگر در این زمینه دارای دانش کافی نیستید، بهتر است از متخصصان امر یاری بجویید. یارا مشاور به عنوان یک مرجع حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. تنها کافی است با کارشناسان ما در تماس باشید.

کارشناسان ما شما را در این زمینه یاری می‌کنند