در بسیاری از موارد، اختلافات کوچک و بزرگی میان کارگر و کارفرما ایجاد می‌شود که در نهایت کارگر را مجبور می‌سازد تا برای تنظیم شکایت از کارفرما اقدام کند. شکایت از کارفرما می‌تواند در موارد متفاوتی مانند عدم پرداخت حقوق و مزایا و یا هرگونه اخراج غیر قانونی صورت بگیرد. هر یک از این موارد عواقب خاص خود را دارند که کارگر می‌تواند آن‌ها را مطالبه کند.

در این بین، بسیاری از کارگران دچار مشکل می‌شوند و در مورد مراحل انجام این کار سؤالات زیادی دارند. در این مقاله سعی شده است به طور کلی موضوع شکایت از کارفرما مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی‌که سؤالات بیشتری داشتید، مؤسسه اداری و حقوقی یارا مشاور می‌تواند با تسلط کامل در زمینه حقوق کارگری و کارفرمایی به شما کمک کند.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست

مواردی که برای تنظیم شکایت از کارفرما باید در نظر داشته باشید

دفاع از کارفرما

دفاع از کارفرما دفاع از کارفرما دفاع از کارفرما

تنظیم قرارداد استخدام

تنظیم قرارداد استخدام تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد کاری

تنظیم قرارداد کاری تنظیم قرارداد کاری

شکایت از کارمند

شکایت از کارمند شکایت از کارگر

قبول دفاعیات کارفرما

انجام و قبول دفاعیات کارفرما

محاسبه عیدی و پاداش

محاسبه عیدی و پاداش و سنوات

تنظیم دادخواست کارفرما

تنظیم دادخواست کارفرما و کارگر

تنظیم قرارداد پرسنلی

تنظیم قرارداد پرسنلی تنظیم قرارداد

محاسبه عیدی و پاداش

محاسبه عیدی و پاداش و سنوات

در چه مواردی کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت کند؟

مواردی که کارگر می‌تواند به خاطر آ‌ن‌ها از کارفرمای خود تنظیم شکایت کند، متعدد هستند و مراحل و قوانین مربوط به هر یک از آن‌ها متفاوت هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت که یک کارفرما موظف است تمامی حقوقی را که کارگر در مقابل او دارد، به او بپردازد و بر اساس قانون کار برای پرداخت حقوق و مزایای او اقدام کند. کارفرمایان باید به قانون کار پایبند باشد و هرگونه کوتاهی از جانب آن‌ها به تنظیم شکایت از کارفرما از سوی کارگر ختم شود.

کارفرما سرمایه‌ یا ابزار خاصی را در اختیار کارگر خود می‌گذارد و در مقابل آن می‌خواهد از او خدمات یا تولیدات خاصی را دریافت کند. بر اساس قانون کار، او موظف است در قبال این خدمات پاداش و مزایایی را به کارگر بپردازد.

شکایت کارگر از کارفرما مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار مراحل شکایت از کارفرما شکایت از کارفرما بدون قرارداد نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار شکایت از کارفرما بابت اخراج

در ادامه به برخی از مواردی که کارگر می‌تواند در صورت مواجه شدن با آن‌ها از کارفرمای خود شکایت کند، اشاره می‌کنیم:

  • ننوشتن قرارداد کار
  • پرداخت نکردن حقوق بر اساس قانون کار
  • بیمه نکردن کارگر
  • پرداخت مزایا کمتر از مقدار تصویب شده در قانون کار
  • کم کردن حقوق
  • اخراج کارگر به شمل غیر قانونی
  • درخواست ساعت کار بیش‌ازحد معمول از کارگر
  • درخواست کار در روزهای تعطیل و بدون داشتن قرارداد مرتبط

مراحل ثبت شکایت از کارفرما به صورت حضوری

برخی افراد ترجیح می‌دهند به صورت حضوری کار ثبت شکایت از کارفرمای خود را انجام دهند. در چنین حالتی لازم است در مرحله اول، شعبه بیمه‌گذار تأمین اجتماعی خود را پیدا کنید. تا زمانی که ندانید در کدام شعبه بیمه شده‌اید، نمی‌توانید نسبت به تنظیم شکایت از کارفرما اقدامی کنید.

پس از پیدا کردن شعبه بیمه‌گذار تأمین اجتماعی لازم است به همان شعبه در اداره کار و امور اجتماعی بروید. سپس به واحد ارجاع مراجعه کنید و درخواست یک نامه برای شعبه بیمه‌گذار را ارائه دهید. در ادامه لازم است این نامه را به کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی ببرید که در آنجا ثبت‌نام بیمه خود را انجام داده‌اید و بعد سوابق بیمه خودتان را جمع‌آوری کنید.

تنظیم شکایت از کارفرما مدارک لازم برای شکایت از کارفرما مراحل ثبت شکایت از کارفرما به صورت حضوری
مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

مجموعه سوابق را به واحد ارجاع اداره کار ببرید و فرم‌هایی را که برای شکایت از کارفرما هستند، بگیرید. در نهایت، نامه‌ای با شما داده می‌شود که نامه سازش نام دارد و باید آن را به دست کارفرما برسانید. کارفرما لازم است دو هفته بعد در جلسه‌ای که در اداره کار برگزار می‌شود، شرکت کند و دلایل و مدارک خاص خود را ارائه دهد. بعد از بررسی مدارک رأی نهایی صادر می‌شود.

مراحل ثبت شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی

در گذشته برای شکایت از کارفرما لازم بود فرم‌هایی را پر می‌کردید که با نام فرم دادخواست شناخته می‌شدند. در این فرم مشخصات فرد کارگر و کارفرمای او نوشته می‌شد. سپس باید متقاضی به واحد ثبت دادخواست مراجعه کرده و فرم خود را ثبت می‌کرد. اما امروزه روش ثبت شکایت از کارفرما تغییر کرده است و اغلب کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند؛ از این رو، افراد زیادی در مورد مراحل شکایت از کارفرما سؤال دارند. در ادامه در مورد نحوه شکایت از کارفرما در سایت اداره کار بیشتر می‌خوانید:

مراحلی که برای شکایت از کارفرما نیاز است تنظیم شکایت از کارفرما
مراحلی که برای شکایت از کارفرما نیاز است
  • در مرحله اول لازم است برای ثبت شکایت از کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام کنید. از شما خواسته می‌شود که بابت احراز هویت مبلغی را بپردازید و باید کارت ملی و شماره تلفن همراهی را که به نام خودتان است، ثبت کنید. اگر از نحوه انجام این کار مطمئن نیستید، می‌توانید از دفاتر پیشخوان دولتی در سطح شهر نیز کمک بگیرید. بعد از اینکه موفق به ثبت‌نام در سایت مربوطه شدید، یک کد کاربری به همراه رمز عبور به شما داده می‌شود که از طریق آن امکان ورود به سامانه در دفعات دیگر به وجود می‌آید.
  • حالا تنها لازم است بعد از باز شدن سامانه جامع روابط کار، نام کاربری و رمز عبور داده شده در مرحله قبل را وارد کنید. سپس برای تنظیم شکایت از کارفرما وارد پنجره خدمات شوید.
  • پس از اینکه پنجره خدمات را انتخاب کردید، وارد گزینه ثبت دادخواست بدوی ‌شوید. حالا شکایت خود را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید یک دادخواست خوب و با شانس موفقیت بالا داشته باشید، حتماً لازم است از مشاوره یک فرد با تجربه یا وکیل توانمند در حوزه روابط کار استفاده کنید.
  • پس از اینکه دادخواست شما در سامانه به ثبت رسید، موضوع شکایت از طریق پیامک به کارگر و کارفرما اعلام می‌شود. حالا برای دیدن زمان مراجعه حضوری و وقت رسیدگی باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه کنید.

مراحل ثبت شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی

با توجه به شرایط بازار کار در جامعه، بسیاری از کارفرمایان عدم عقد قرارداد را یک فرصت خوب می‌دانند تا طی آن بتوانند هر زمان که می‌خواهند قطع همکاری را با کارگر خود داشته باشند. به علاوه، این شرایط باعث می‌شود که از نظر قانونی نیز مسئولیتی شامل حال آن‌ها نشود. اما باید بدانید اثبات رابطه میان کارگر و کارفرما تنها از طریق قرارداد نیست و حتی مواردی مانند فیش حقوقی می‌تواند این رابطه را به اثبات برساند.

زمانی که شکایت از کارفرما بدون قرارداد انجام می‌شود، احتمال باخت در دعواهای مالی و حقوقی برای کارفرما زیاد است و اغلب عواقب مالی زیادی را برای او به دنبال دارد. ازآنجایی‌که هیچ قراردادی وجود ندارد، نمی‌توان تاریخی را برای شروع و پایان همکاری مشخص کرد و از لحاظ قانونی نشان‌دهنده همکاری دائم کارگر و کارفرما خواهد بود. در زمانی که کارگر بدون قرارداد می‌خواهد از کارفرما شکایت کند، لازم است ابتدا رابطه کاری میان این دو نفر احراز شود.

نحوه تنظیم شکایت از کارفرما شکایت از کارفرما در زمان عدم وجود قرارداد کار
نحوه تنظیم شکایت از کارفرما

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست

پس از تنظیم شکایت از کارفرما سندهای موجود بررسی شده و بازرسانی برای بررسی ادعاهای کارگر به محل کار فرستاده می‌شوند. در صورت احراز این رابطه، کارفرما جریمه می‌شود. کارفرما تا ۱۵ روز بعد از ابلاغ رأی می‌تواند تقاضای تجدید نظر داشته باشد و بعد از آن، رأی صادر شده قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود.

آیا امکان شکایت از کارفرما برای اخراج از محل کار وجود دارد؟

در مورد شکایت از کارفرما بابت اخراج از کار لازم است ابتدا علت اخراج کارگر مشخص شود. در برخی موارد، اخراج بنا به دلایلی مانند کم کاری از سوی کارگر صورت می‌گیرد که در این حالت، کارفرما چاره دیگری ندارد. اما اگر کارفرما زودتر از وقت پایان قرارداد و بدون هیچ‌گونه علت خاصی شما را اخراج کرده باشد، می‌توانید از او شکایت کنید.

اگر طی این شکایت مشخص شود کارفرما دلیل قانع‌کننده‌ای را برای اخراج کارگر نداشته است، دادگاه کارفرما را محکوم می‌کند و به او می‌گوید حق فسخ قرارداد را ندارد. به عنوان مثال، ممکن است بعد از مدت زمان مرخصی تحصیلی یا مرخصی بدون حقوق، شخص به محل کار بازگردد و کارفرما او را نپذیرد. در چنین حالتی، کارگر امکان تنظیم شکایت از کارفرما را دارد. در این رابطه مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که شخص اخراج شده تنها ۳۰ روز بعد از اخراج خود فرصت دارد که برای شکایت به مراجع ذیصلاح مراجعه کند.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در زمان اخراج

یکی از موضوعاتی که احتمال دارد ذهن شما را درگیر کرده باشد، مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار است. هرگونه ثبت شکایت نیاز به مدارک خاص خود دارد. با استفاده از این مدارک فرد شاکی می‌تواند حقانیت خود را به مراجع زیر صلاح اعلام کند و ارائه آنها توسط شاکی ضروری است. اصلی‌ترین مدارکی که برای تنظیم شکایت از کارفرما در زمان اخراج از کار مورد نیاز است عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت‌های شناسایی
  • قرارداد کاری و فیش حقوقی اگر موجود بودند
  • سابقه پرداخت حق بیمه
  • پرینت حساب بانکی در شرایطی که حقوقی واریز شده باشد
  • مدارکی که اثباتی بر کارکرد و سابقه کاری کارگر هستند
تنظیم شکایت از کارفرما بابت اخراج مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در زمان اخراج
شکایت از کارفرما بابت اخراج

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در زمان اخراج

گاهی روند تنظیم شکایت از کارفرما و تهیه مدارک مورد نیاز پیچیده است و به همین دلیل، کمک گرفتن از افراد متخصص به شما پیشنهاد می‌شود. مؤسسه اداری و حقوقی یارا مشاور با تسلط کامل در خصوص مشکلات و خواسته‌های قانونی کارگران می‌تواند حقوق قانونی شما را محقق سازد. در این مجموعه وکلای حرفه‌ای و با سابقه‌ای در حال فعالیت هستند که پرونده‌های زیادی در زمینه قوانین کار و تأمین اجتماعی دارند.

کلام آخر

همیشه مشکلات زیادی میان کارگر و کارفرما وجود داشته است و به همین دلیل، مراجع متعددی برای رسیدگی به شکایت‌های هر دو گروه وجود دارند. گاهی کارگر بنا به مشکلاتی مانند عدم پرداخت حقوق و مزایا یا اخراج بی‌دلیل از کار مجبور به شکایت از کارفرما می‌شود.

در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه تنظیم شکایت از کارفرما داشته باشید، احتمال موفقیت شما در طول این روند بسیار زیاد می‌شود. مؤسسه اداری و حقوقی یارا مشاور در زمینه منابع انسانی در حوزه‌های مختلف از جمله زمینه‌های صنعتی مشغول به خدمت‌رسانی است و می‌تواند در این راستا شما را یاری کند.

مشاوره برای تنظیم شکایت از کارفرما
مشاوره برای شکایت از کارفرما

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست