یکی از مشکلاتی که امروزه در دادسراهای کشور با آن مواجه هستیم، سوء استفاده کارفرمایان از کارگران است. کارگران کشورمان با عدم اطلاع و آگاهی نسبت به شرایط و قوانین اداره کار دچار مشکلاتی زیادی شده که در از حقوق قانونی خود محروم می‌شوند. از طرف دیگر، وضعیت نامناسب اقتصادی نیز باعث شده است تا کارفرمایان از این عدم آگاهی کارگران سوء استفاده کنند و آن‌ها را برای انجام به کارهایی که وظیفه‌شان نیست یا از عهده آن‌ها خارج است، به کار گیرند. اینجا است که بحث دفاع از حقوق کارگر در اداره کار به میان می‌آید. اهمیت این موضوع باعث شده است که در این مقاله به جزئیات بیشتری در این خصوص بپردازیم.

درباره دفاع از حقوق کارگر در اداره کار چه می دانید؟

تعریف کارگر و کارفرما طبق آیین‌نامه وزارت کار

بد نیست در همین ابتدای کار یک تعریف جامع و صحیح از کارگر و کارفرما که مطابق با تعاریف مندرج در اداره کار است، داشته باشیم. کارگر طبق تعریف قانون کار به کسی گفته می‌شود که در برابر دریافت دستمزد مشخصی برای کارفرما کار می‌کند. همچنین کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر بنا به‌ درخواست و نظر او مشغول به کار می‌شود. ماده 3 قانون کار به این موضوع به طور کامل اشاره کرده است.

شایان ذکر است در زمان شروع کار و در همان ابتدای پروژه، بهتر است با تنظیم قرارداد استخدام بین کارگر و کارفرما، از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

صدالبته کارمندان، کارگران و کارفرمایانی در این کار موفق تر هستند که قبل از امضای هر نوع قرارداد کار، ابتدا با وکیل ماهر و باتجربه مشورت کنند.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

نحوه نوشتن لایحه دفاع از حقوق کارگر در اداره کار

یکی از ابتدایی‌ترین کارها برای اثبات حق خود در دادسرا، نوشتن و تنظیم لایحه برای اداره کار است. لایحه متن و نوشته‌ای است که برای احقاق حق کارگر به دادسرا ارائه می‌شود. اگر شما به عنوان  یک کارگر لوایح مناسب و گیرایی را در اختیار دادسرا قرار ندهید، ممکن است با شکست در طرح دعوی خود روبرو شوید و هیچ ترتیب اثری به مشکل شما داده نشود؛ بنابراین، نوشتن و تنظیم لایحه مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. اهمیت تنظیم صحیح لایحه را زمانی درک خواهید کرد که بدانید در بعضی موارد و درصورتی‌که لایحه به‌درستی و توسط وکیل ماهر تنظیم شود، اعتبار لایحه در نزد قاضی بسیار بیشتر از اعتبار اظهارات و دفاعیات وکیل ‌مدافع خواهد بود.

از این رو، باید فهمیده باشید که نوشتن و تنظیم لایحه کار هر کسی نیست. در این بین، جای هیچ‌ گونه نگرانی نیست؛ چراکه برای اطلاع از نحوه نوشتن لایحه برای اداره کار می‌توانید از مؤسسات و اشخاصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، راهنمایی بخواهید تا لایحه مورد نظر شما با رعایت تمامی اصول نوشته شود و بتوانید در پی احقاق حق خود برآیید.

کارگر و کارفرما در یک قاب
کارگر و کارفرما در یک قاب

آشنایی با حق و حقوق کارگر

اگر شما به عنوان یک کارگر با حقوق اولیه و ابتدایی خویش آشنا باشید، این فرصت را از کارفرما می‌گیرید تا از شما سوء استفاده کند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی حقوق اولیه کارگران بپردازیم. این حقوق که در اداره کار به تصویب رسیده‌اند و جنبه کاملاً قانونی دارند، به ‌قرار زیر هستند:

  1. بیمه تأمین اجتماعی

یکی از اساسی‌ترین حقوق کارگران، حق بیمه است. تمام کارگران باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند. بیمه باعث می‌شود تا هم سابقه کار برای شما رد شود و هم این که اگر روزی مریض شدید، بتوانید خدمات درمانی خود را با دردسر کمتری انجام دهید. انجام بیمه کارگران باید صورت پذیرد و کارفرما حق این را ندارد که به بهانه‌های مختلف یا بازی با عناوین از این مسئولیت قانونی خود فرار کند؛ بنابراین، اگر در جایی کار می‌کنید که کارفرما از بیمه‌کردن شما سر باز می‌زند، می‌توانید از او شکایت کنید.

  1. پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد

کارفرما باید طبق مواد مندرج در قانون کار حقوق و دستمزد شما را پرداخت کند؛ بنابراین، اگر کارفرمای شما در پرداخت دستمزد امروز و فردا می‌کند و آن را به تأخیر می‌اندازد، می‌توانید با توجه ‌به بندهای قرارداد از او شکایت کنید.

  1. پرداخت پاداش در هنگام عید نوروز

در زمان آغاز سال نو تمامی ارگان‌ها به کارمندان خود عیدی و پاداش ویژه می‌دهند و کارگران نیز از این قاعده جدا نیستند. در نتیجه، اگر کارفرما شما به هر دلیلی نسبت به پرداخت عیدی آخر سال اقدام نمی‌کند، دچار تخلف شده است و شما می‌توانید از او شکایت کنید. میزان مبلغ عیدی توسط دولت و در جلسه هیئت وزیران تعیین می‌شود. این عیدی به تمام کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد.

دفاع از حقوق کارگر در اداره کار

همچنین هر کاری متخصص و کارشناس مربوط به خود را دارد. دفاع از حقوق کارگر در اداره کار نیز همین‌ گونه است. این گونه نیست که شما شکایتی از کارفرما انجام دهید و سپس بدون هیچ ادله و سندی حق را به شما بدهند. شما باید برای رسیدن به حق خود و مجاب کردن نظر قاضی از یک کارشناس یا وکیل کاربلد و ماهر استفاده کنید.

پرداخت به موقع حقوق کارگر عیدی و پاداش به چه کسی تعلق می گیرد؟
پرداخت به موقع حقوق کارگر

همچنین هر کاری متخصص و کارشناس مربوط به خود را دارد. دفاع از حقوق کارگر در اداره کار نیز همین‌ گونه است. این گونه نیست که شما شکایتی از کارفرما انجام دهید و سپس بدون هیچ ادله و سندی حق را به شما بدهند. شما باید برای دفاع از حق خود در اداره کار و مجاب کردن نظر قاضی از یک کارشناس یا وکیل باتجربه و ماهر استفاده کنید.

مراجع صالحه رسیدگی به پرونده شما

در خصوص دفاع از حقوق کارگر در اداره کار موارد بسیار مهمی تأثیرگذار هستند. یکی از این موارد، مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده شما است. این که کدام مرجع صالح برای پیگیری شکایت شما انتخاب می‌شود، بسته به نوع شکایت شما دارد.

مراجع صالح مختلفی در کشور برای رسیدگی به شکایت‌ها مشغول به فعالیت هستند. دادسرا، دادگستری یا هیئتی که به انتخاب اداره کار انتخاب می‌شوند، میتوانند به پرونده شما ورود کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند. شما هنگامی به دادسرا می‌روید که طی یک حادثه دچار مشکل شده باشید. اگر هم مشکل شما مربوط به قوانین و مقررات اداره کار باشد، مرجع رسیدگی به احتمال بسیار زیاد هیئتی از اداره کار خواهد بود.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما
مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

در واقع هیئت اداره کار زمانی به موضوع ورود پیدا می‌کند که منشأ اصلی شکایت شما به قوانین و مقررات اداره کار مرتبط باشد. در غیر این صورت، دادسرا یا دادگاه مسئول اصلی رسیدگی به پرونده شما خواهد بود. نکته خوشحال‌‌کننده دیگر برای کارگران، رایگان بودن رسیدگی به پرونده شما در هیئت رسیدگی اداره کار است. از این رو، آگاه باشید که اگر شکایت شما به هیئت رسیدگی اداره کار واگذار شد، نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت.

اهمیت داشتن وکیل در اثبات حقانیت کارگر

یکی از پردردسرترین کارها در اثبات حقانیت کارگر در مقابل کارفرما، پیگیری‌های قانونی مسائل مختلفی مانند پرداخت حقوق، حق بیمه و سنوات و … است. اگر کارفرما به هر دلیلی از انجام وظایف قانونی خود کوتاهی کند، در این گونه موارد کارگر حق دارد با توجه‌ به کم‌کاری کارفرما از او شکایت کند. اینجا است که نقش وکیل بسیار پر رنگ می‌شود. حتی ممکن است پس از این که از وکیل کار بلدی استفاده کردید، متوجه شوید که کارفرما نسبت به آن چیزی که شما فکر می‌کرده‌اید، بسیار بیشتر در حق شما جفا کرده باشد. پس بهتر است حتماً از یک وکیل معتبر و باتجربه در این موارد کمک بگیرید.

ارائه مشاوره حقوقی دعاوی کار توسط یارا مشاور

ممکن است شما نسبت به یک رفتار یا عدم وفای به عهد کارفرمای خود سؤال داشته باشید و بخواهید از یک وکیل باتجربه و خبره راهنمایی بخواهید. راه‌حلی که ما برای شما در نظر گرفته‌ایم، این است که با کارشناسان ما در یارا مشاور تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده ارائه هرگونه مشاوره و راهنمایی در خصوص دفاع از حقوق کارگر در اداره کار هستند.

می‌دانید که پیگیری و به نتیجه رسیدن مسائل مربوط به وزارت کار عملی زمان‌بر و پر هزینه است. تصور کنید که این زمان و هزینه‌ای که انجام داده‌اید، تنها به دلیل این که از یک فرد یا مؤسسه نامعتبر و ناشناخته کمک گرفته‌اید، بیهوده و پوچ شوند؛ بنابراین، اگر دوست دارید هزینه و وقتی که برای اثبات حق خود صرف می‌کنید، مؤثر باشند، از خدمات مؤسسه یارا مشاور استفاده کنید تا بعداً دچار پیشمانی نشوید.

مرجع صالح رسیدگی به پرونده شما وکیل اداره کار مبنامشاور
مرجع صالح رسیدگی به پرونده شما

جمع‌بندی

چیزی که در هنگام دفاع از حقوق کارگر بیشتر از همه اهمیت دارد، این است که کارگران نسبت به انتخاب مشاور یا وکیل خود نهایت دقت را داشته باشند. در واقع، کارگران باید این را بدانند اگر کسی بتواند حق آن‌ها را از کارفرما بگیرید، وکیل یا مشاور کاربلد است. از این رو، باید در انتخاب وکیل یا مشاور در امر دفاع از حقوق کارگر وسواس زیادی داشته باشید، البته جای نگرانی نیست.

مؤسسه اداری و حقوقی یارا مشاور با تسلط کامل در مسائل مربوط به روابط کارگر و کارفرما و دفاع از حقوق کارگر در اداره کار می‌تواند شما را به خوبی راهنمایی کند. تنها کافی است با کارشناسان این مؤسسه ارتباط بگیرید و آن‌ها را از مشکل یا مشکلات خود باخبر سازید.

اهمیت داشتن وکیل ماهر و خوب در تهران بستن قرارداد کاری توسط وکیل اداره کار
اهمیت داشتن وکیل ماهر و خبره